Uutinen 4.3.2020

Innostava koulupäivä Yrityskylässä

Eläväinen joukko varsinaissuomalaisia kuudesluokkalaisia ovat viettämässä vauhdikasta, mutta hauskaa työpäivää Yrityskylä Varsinainais-Suomessa Meneillään on kokouksia ja asiakastapaamisia. Palkkaakin on tullut tilille.

Yrityskylä on koululaisten oma yhteiskunta, jossa opiskellaan työelämään ja yhteiskuntaan liittyviä taitoja sekä tutustutaan eri ammatteihin ja työnantajiin. Oppilaat viettävät Yrityskylässä yhden koulupäivän. Valmistautuminen aloitetaan kuitenkin kouluissa jo hyvissä ajoin ennen h-hetkeä:

- Koulutamme ensin opettajat oppimiskokonaisuuteen, jonka jälkeen kouluissa opiskellaan 10 tuntia Yrityskylän teemoja oppikirjan avulla opettajan johdolla, opetussuunnitelmaan perustuvia oppimateriaaleja opettajien johdolla, kertoo aluepäällikkö Suvi Ylikylä-Elers.

Tällä kertaa mukana on muun muassa kuudesluokkalaisia Kaarinan Auranlaakson koulusta. Päivään on valmistauduttu jo muutaman kuukauden ajan:

- Oppilaat ovat esimerkiksi tutustuneet eri työtehtäviin ja palkkoihin. Jokainen on laatinut oman työhakemuksen haluamaansa ammattiin ja pyytäneet suosittelijoita hakemukseensa, kuvailee luokanopettaja Markus Heikkilä.

Haettavien ammattien työtetävät ovat monipuolisia ja työskentely tapahtuu Yrityskylässä yhteistyökumppanien pienoisyrityksissä. Oppilaat tutustuvat myös muihin kuin omiin työpaikkoihinsa. Esimerkiksi pankissa käydään avaamassa tili palkkaa varten:

- Palkasta maksetaan verot, matkalippu ja puhelinlasku. Lopun osan oppilas voi käyttää päivän aikana Yrityskylän pineoisyrityksissä, toteaa Suvi Ylikylä-Elers.

Innostava tapa oppia

Yrityskylä Varsinais-Suomen yritykset tekevät myös keskenään liiketoimintaa. Yksi kalustaa toimitilat, ja toinen toimittaa sähköä.  Myös lakisääteinen työterveyshuolto kuluu kylän palveluihin. Työterveyslääkärille tulevaisuuden ammatinvalinta on selvä. Lääkäriasemalla työskentelee myös fysioterapeutti ja työterveyshoitaja. Koko henkilökunta on ollut tyytyväinen päivän antiin:

- Kiva päivä on ollut. Olemme tehneet muun muassa työterveystarkastuksia. Ammatteihin tutustumisen lisäksi mukavaa on ollut tutustua myös muihin kuin oman koulun oppilaisiin, kolmikko kertoo.

Kaupungintalolla taas on meneillään vaalit, jota varten löytyy ihka oikea äänestyskoppi ja vaaliuurna. Oppilaat ovat äänestäneet päivän aikana siitä, minkä uuden toimijan he haluaisivat Yrityskylässä nähdä:

- Poliisi nousi äänestyksen voittajaksi, julistaa ääntenlaskennan suorittanut toimitsija vaalien tuloksen.

Täyden kympin konsepti

Yrityskylä täyttää tänä vuonna 10 vuotta, joka toimii 10 alueella ja tavoittaa 75 % Suomen kuudesluokkalaisista sekä 60 % Suomen yhdeksäsluokkalaisista. Toiminta laajennee seuraavaksi Jyväskylään, jossa avautuu Yrityskylä Keski-Suomi tämän vuoden lokakuussa. Yrityskylä Varsinais-Suomessa käy oppilaita 31 kunnasta. Yhteistyökumppaneihin kuuluu kuntia, yrityksiä, säätiöitä ja yhdistyksiä.

Konsepti on kotimainen oppimiskokonaisuus, joka on palkittu maailman parhaana. Pedagogisesta toteutuksesta vastaava Yrityskylä Varsinais-Suomessa vastaavat aluekoordinaattorit Heidi Hyytiä ja Päivi Pihlajamäki.

Yrityskylä on osa Talous ja nuoret TATia, joka auttaa nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä. Yrityskylä-toimintaa rahoittaa pääosin opetus- ja kulttuuriministeriö, kunnat ja kaupungit, säätiöt ja kumppaniyritykset.

kaupungintalo_2.jpg

Lue lisää: yrityskyla.fi