Tiedote 12.3.2020

Näyttelyt 2020: huhtikuu

Huhtikuun näyttelyt Kaarina-talossa ja Piikkiön kirjastossa:

Kaarinan Taideyhdistyksen kevätnäyttely Värillä on väliä valtaa Kaarina-talon 1 kerroksen huhtikuussa. Näyttelyssä päärooli on väreillä, niiden rikkaalla maailmalla, symboliikalla ja merkityksillä. Toisessa kerroksessa Taru Salosen kollaasimainen kuvaseinä koostuu kiehtovista puupiirroksista ja Piikkiön kirjastossa palataan vielä kerran Kaarinan Kuvaajien 25-vuotis-juhlatunnelmiin kuvaajien suosikkivalokuvia ihastellen.

Kaarinan Taideyhdistys: Värillä on väliä
3.–29.4.2020 | Kaarina-talo 1.krs

Kaarinan Taideyhdistyksen näyttelyn teemana on värit; niiden rikas maailma, symboliikka ja merkitykset, myös värien erilaiset merkitykset eri kulttuureissa. Väriaistimus vaatii valoa. Kun valo vähenee, värit muuttuvat. Värin ilmettä muuttaa myös väri, jonka vieressä se kulloinkin on. Näyttelyssä on esillä voimakkaita värimaalauksia ja hillitympää värimaailmaa esittäviä teoksia. Tervetuloa kokemaan värien maailma. Värillä on väliä.

Näyttelyn avajaiset on perjantaina 3.4.klo 16.30-18. Lämpimästi tervetuloa!

Kaarinan Taideyhdistys ry on lähes 40 vuoden ajan koonnut yhteen eri taidelajien harrastajia. Kevätnäyttelyssä on mukana Kaarinan Taideyhdistyksen jäsenten uusia töitä sekä yhdistyksen Lapsi-aikuinen -kurssille osallistuneiden lasten yhteisteos. Kursseja järjestetään pääosin opettajavetoisina, lisäksi myös ilman opettajaa pidettäviä yhteismaalaus-tilaisuuksia on 2-4 kertaa vuodessa.

taideyhdistys-varillaonvalia-FB-tapahtuma-1200x628.jpg

Taru Salonen: Seinällä
1.–30.4.2020 | Kaarina-talo 2.krs

Seinällä -näyttely on kokoelma puupiirroksia, jotka muodostavat sekä tekotavaltaan että ripustukseltaan kollaasimaisen kuvaseinän. Teosten lähtökohtana ja materiaalina ovat Taru Salosen maalaukselliset puupiirrokset, joiden työstämistä on jatkettu kollaasimaisesti yhdistellen.

Tekotavassa Salosta viehättää vanhojen vedosten uusiokäyttö ja kollaasityöskentelyn luova leikillisyys ja vapaus. Teoksia voi katsoa kuin somen kuvavirtaa tai Instagramin profiiliseinää. Kuvien näennäisen sattumanvaraisuuden ja moninaisuuden keskeltä nousee kuitenkin yhdistäviä teemoja. Taru Salosen puupiirroskollaaseissa tarkastellaan paikkojen ja luonnon herättämiä mielikuvia, mielialoja ja muistoja.

Taru Salonen on turkulainen, Kaarinassa työskentelevä kuvataideopettaja ja graafikko. Hänen pääasiallinen työtapansa on yhden laatan öljyväripuupiirros. Salonen tekee perinteistä, käsityömäistä taidegrafiikkaa, mutta on kiinnostunut tekniikan laajentamisesta kollaasin, sekatekniikan ja maalauksen suuntaan. Salonen on opiskellut Kankaanpään taidekoulussa ja valmistunut taiteen maisteriksi Aalto yliopistosta. Hän on pitänyt yksityisnäyttelyitä ja osallistunut yhteisnäyttelyihin Suomessa.

taru-salonen-FB-tapahtuma-1200x628.jpg

taru-salonen-lehti-taiteilija-1200x628.jpg

Kaarinan Kuvaajat: Kaarinan Kuvaajien 25-vuotisjuhlakuvia
1.-30.4.2020 | Piikkiön kirjasto

Tammikuussa Kaarina-talossa nähdyn juhlavuosinäyttelyn poimintoja nähdään huhtikuussa Piikkiön kirjastossa. Valokuvanäyttelyssä on kuvaajien omasta tuotannostaan valitsemia suosikkikuvia, joista moni on menestynyt myös kilpailuissa. Kuvat ovat pääasiassa luonto- ja maisemakuvia, joissa näkyvät eri vuodenajat.

Kaarinan Kuvaajat ry on perustettu vuonna 1994. Yhdistys määrittelee perustamisasiakirjoissaan tarkoituksensa näin: "Kaarinan Kuvaajat ry edistää valokuvausta ja videokuvausta ja herättää harrastusta siihen". Tätä tarkoitusta yhdistys toteuttaa edelleen, painottuen kuitenkin valokuvaukseen.

Lisätietoja toiminnasta:
Yhdistyksen puheenjohtaja Mirjo Kanervavuori 040 289 7920